Aioliish + Hummus!

Här kommer två recept på goda röror/klet som är gott till mat! Har tyvärr inga bilder då jag glömde ta bild på Aiolin och min hummus ville inte vara fotogenisk. 
 
Aioliish med touch av vitlök:
1 dl alpro's go on eller någon naturel soyghurt
Lite soyamjöl eller vatten 
Salt och peppar efter smak
1-2 vitlöksklyftor
En skvätt vinäger och rapsolja
Sriracha efter styrka
 
Blanda alpro go on med vinägern och oljan. Jag blandade med en sked men för mer fluffighet rekomenderar jag en elvist eller liknande. I med lite soyamjölk för tunnare konsistens, jag ville ha mer av en rinnig sås. Hacka vitlöke noga och blanda ner den i kladdet tillsammans med salt och peppar. Sist hade jag i lite Sriracha för att få en liten kick på det. 
 
Hummus:
1 paket á la 400g kikärtor, blir 380g när de runnit av
3 vitlöksklyftor
1-2 msk citronjuice
1/2 + 1 msk vatten
2 msk tahini
2-3 krm mald svartpeppar
1 krm paprikapulver
2 krm salt
 
Häll av och skölj kikärtorna. Finhacka vitlöken. Blanda kikärtorna, vitlöken, salt, 1/2 dl vatten och citronjuicen i en foodprocessor eller i en bunke med en stavmixer till en slät smet. I med tahini, peppar, paprika och 1 msk vatten och mixa lite till. Klart! Självklart kan man öka vissa ingredienser, t.ex vitlök, efter smak samt tillsätta en till ingrediens eller krydda om man skulle vilja det. Älskar att äta denna hummus på en bit hårt bröd!
 
Recept | |
Upp